tisdag 17 april 2012

Hot Shot del Tio.





Tiden i Hyby blev kortvarig och pga olika omständigheter flyttade vi alla därifrån. Linda B och hennes man köpte en egen gård och Linda S, Camilla C och jag flyttade till Torup och det nybygga stallet hos Amelie. Vi trivdes från dag ett och så gjorde även våra hästar.
Stort nybyggt stall med ljusa boxar, högt i taket bred stallgång, foderrum ,skåpsrum och sadelkammare och dusch med varm och kallvatten och det bästa av allt Stora fina hagar och då pratat jag inte vanligt stora utan Stora Stora HAGAR =-). Vi hade också en super fin och stor ridbana. Precis utanför stalldörren låg Bokskogen med sina underbara färger och fantastiska skogslukt och lugnet som fanns över stallet och skogen är svår att få tag på någon annanstans.

Här hittade vi på en massa skoj. Allt som allt fanns det 16 boxar varav någon hade två hästar men dom flesta en. Med ägare och medryttare kan vi nog ha varit runt en tjugo tjejer och min medryttare Wiktor, tro att han trivdes som fisken i vatten där med alla oss brudar va? =-), trotts att vi var så många så var det aldrig något bråk eller något stirr. Jag har aldrig stått på ett så stort stall med ett så bra gäng förut och kommer med facit i hand kommer jag nog aldrig göra det igen det är svårt att få så många olika människor och djur att fungera så bra ihop som vi gjorde här.

Vår tid i Torup bestod av en massa äventyr och galenskaper.

Vi i det nybyggda stallet inledde Fredagsfika och alla som ville vara med fick givetvis vara det så även alla hundar vilket var en farlig massa. Dessa fikor var veckans höjdpunkt och vi kunde sitta och fika hela dagar, ibland hann vi inte ens med att rida bara pyssla med hästarna.
Ibland red vi innan fikorna och oftast tog vi då alla en tur ut i skogen tillsammans. Vilken syn det måste varit, vi kunde vara allt mellan 3-8 hästar (eller fler) och oftast hade vi med oss några hundar också, min Zambo var ofta en av dom.

Många tokigheter hittade Hotte och jag på med Camilla och hennes ZaZa (mitt fina avelssto idag) En lite historia kommer nedan… Resten kommer i ett senare inlägg ;-)

En gång hade Camilla och jag med min dåvarande kära pojkvän som inte gillade hästar allt för mycket men eftersom han var som han var, kaxig som få så bad jag honom skritta av Hotte medan jag och Camilla plocka in hinderna. ZaZa som var så väluppfostrad stod ensam mitt i paddocken medan vi tog in alla hinder i stallet. Vi hade dörren till paddocken öppen rakt in i stallet och dörren på framsidan av stallet stod som vanligt öppet. Atti min dåvarande sambo var så jävla tuff, det var väl inget svårt att rida, kunde vem som helst göra… Jodå visst kunde dom det… Eller Hur? Precis när han andades ut dom sista orden tröttnade ZaZa på att vara snäll och stå still mitt i paddocken och vänta på så hon gick... Förvånade tittade jag och Camilla på henne när hon stegade in i stallet med sin trogna och bästaste kille Hotte bakefter.
Hon stegade rakt igenom stallet och ut på framsidan men Hotte och en halv hysterisk skrikande Ungrare på ryggen… När Camilla och jag kopplad vad som hände for vi efter kanske lita hysteriska fast inte av skräck utan av skrattanfall. Stallet hade två ingångar nya och gamla stallet satt ihop och hästarna sprang nu in genom ena dörren och ut genom den andra, Atti skrek fortfarande hysteriskt och vi for efter som två idioter och försökte reda ur situationen. Till sist fick jag tag på ZaZa inte för att jag sprang ifatt henne utan för att hon tröttnade på vår nya lek så Atti överlevde… Men det var dock allt, han tyckte inte mer om hästar efter detta tvärtom. Men det är ett minne jag aldrig kommer glömma.

4 kommentarer: