tisdag 21 januari 2014

Svensk Avundsjuka ...

Jag har haft människor i min bekantskaps krets som jag trodde var mina riktigt äkta vänner, vänner som funnits LÄNGE vid min sida som jag skrattat och gråtit med. Vänner som i slutändan visade sig vara tvärtemot, så fort min dröm började gå i uppfyllelse så fanns dom inte där för mig längre. Då menar jag inte att dom försvann helt, nä för lite nyfikna var dom allt om hur det verkligen gick för mig och mina visioner och hur skulle dom kunna luska fram den informationen om dom Inte höll sig på lagom behörigt avstånd, lite sådär så man kunde träffas några få gånger om året för att bli fullt uppdaterad om vad och hur långt vi kommit.

Jag har missbedömt dessa "vänner" så grovt och trott att när DOM frågat mig om mina drömmar, visioner, hopp och mål, så gladdes dom  med mig. Ack så fel jag hade.

Bakefter, flera år efter, får jag reda på att dom, MINA VÄNNER. gått omkring och sagt till folk och fä och gemensamma vänner att  - Den, hon bara skryter. Behöver jag skriva att detta var som att sätta en kniv i bröstet på mig?

Jag har aldrig tyckt om "skrytare" själv, speciellt inte dom som bara snackar men inget händer. VARFÖR skulle jag inför dom som jag litar på och tycker om, skryta? Det har jag absolut inget behov av. Jag har svarat på era frågor med den glöd, energi som jag känt för mitt projekt - Ledsen om du tog det så fel som att jag skulle skryta. Det bevisar endast att den vän jag trodde du var för mig hade faktiskt aldrig funnits.

Jag är så GLAD att jag fått denna möjligheten som jag faktiskt fått - Att leva min dröm. Dock ska det tilläggas att detta INTE kommit gratis. Jag har fått kämpa med blod svett och tårar och ett jävlar anamma för att komma dit jag är idag. Och än har jag så mycket mer att ge och fixa innan jag är där jag vill och drömmer om. - Jag är så jävla STOLT för det jag lyckats med fram tills idag! Så det är kanske inte så konstigt att när "du" frågar hur det går med allt så berättar jag med glöd, energi och glädje och en stor stolthet?

Jag kanske har svårare att förstå denna svenska avundsjuka då jag själv blir så himla glad när det går bra för andra, vänner eller inte, lyckas man med något som man tror och kämpar för  finns det inget annat för mig än glädje och stolthet för det är precis det jag känner när jag lyckas och kommit dit jag har siktet.

Vänner kommer - Vänner försvinner. Det är väl så livet ska vara. Eller egentligen VARFÖR ska det vara så? Varför kan folk i detta avlånga land inte bara glädjas åt varandras framgångar och visioner?

Ibland måste jag erkänna att jag inte är stolt över att vara Svensk med all avundsjuka, dramatik och skitsnack.

Hur som haver, summan av kardemumman - Förlusten är inte min...!


9 kommentarer:

  1. Jag lärde känna dig o din fina familj för ett tag sen, ni tog emot oss med öppna armar tog er privata tid åkte Skåne runt med oss, bjöd på husrum, mat o vin. Ni gav av er själva till oss som ni knappt kände, sådant minns man och det värmer i mitt hjärta. Följer denna underbara familj på avstånd och blir så glad för era framgångar och möjligheter, ni sliter och jobbar tillsammans underbart att se :) Fortsätt leva eran dröm, det är ni värda. Folk o fä som beter sig illa kan man vara utan även om det sårar såklart. Många kramar till alla er från mig :) Pussa världens bästa Zaza på mulen från mig....hoppas vi kan ses snart igen! Keep on the good work, Anna Rapp skrev detta....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag också Anna =-) Å den resan mer Er var fantastiskt rolig. TACK för alla varma ord =-D

      Radera
    2. Ha ha kan inte låta bli att skratta åt bilden på eran underbara häst, han lipar åt skitstövlarna :)

      Radera
  2. Jag vet precis hur det känns.. En del av mina "vänner" slutade pratade med mig när vi köpte in ett väldigt fint avelssto, och några struntade helt enkelt att säga "grattis" när mina föl kom till världen. Vad som är MYCKET lättare för dem att säga är precis som du säger "Hon bara skryter" och "och hur har hon råd".
    Jag tänker ofta på ett citat jag såg på Rihannas instagram konto:
    " Your hate on my sucess like we don't have the same 24 hours".
    Jag tänker på den ofta. Håll huvudet högt, fast det kan vara fan så svårt ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bedrövligt. Skryt & pengar... Ja det är precis detta vi får höra. Från oss får du ett stort GRATTIS till ert fina avelssto och alla föl ni fått. Hoppas det JÄTTE bra för er! Tack för dina ord =-) Det var ett bra citat. Och huvudet det förblir högt ;-) Tack än en gång

      Radera
  3. Känner inte dig men ... det låter inte som några vänner som är värda att behålla :) himla tragiskt att folk inte kan unna andra glädje och framgång... kämpa på och hoppas att du når precis så långt som du siktar på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen Tack Evie =-). Det ska jag göra!

      Radera
  4. Det är nog de som mår sämst! Tragiskt att folk inte kan se att går bra för andra utan att svärta ner det! Visst det kan kännas tungt om man kämpar o kämpar o bara får motgångar...Kan nog vara lätt o fälla någon ogenomtänkt kommentar då! De som låter sin avundsjuka gå ut över andra ska man skita i att ens ödsla energi på! Tror inte ni nått ditt ni nått utan att jobba för det! Hoppas han med tungan ger järnet när det är dags o sätter några på plats! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack-
      Han men tungan är nog redo för det mesta ;-)

      Radera