onsdag 28 mars 2012

Hot Shot, Del Ett.




Den dagen jag såg Hot Shot var det kärlek vid första ögonblicket.
Jag var med en kompis som skulle köpa häst hos sin styvfar Göran Thern,
Hon vill ha lite support och råd så jag ställde såklart upp.

När vi kom in i stallet så var det uppdelat i två sektioner, i ena delen stod alla hästar och i den andra delen stod det endast en häst. Där denna ensamma häst stod hade det brunnit så det såg bedrövligt ut och meningen var egentligen inte alls att det skulle stå någon häst där men pga av för mycket hästar så var det tyvärr en som fick stå där. Vill poängtera att stallarna satt ihop så den ensamma hästen hade inte långt till sin granne utan en vägg med en dörr som stod öppen så han såg dom andra.

När jag kom in i det nedbrunna stallet såg jag den vackraste hästen jag någonsin sett. Göran sa till mig att jag inte skulle gå in till galningen, han både bets och sparkades,Men det var för sent jag stod redan i boxen med mina armar rund den fina hästens hals och bara krama honom. I det ögonblicket hände det någonting. Den långbenta hästen med sin söta lilla stjärna i pannan börja sakta men säkert ta fram sina bakåtslickade öron, sänka sig lite och slappnade av efter hand. Jag kan fortfarande än idag se Görans förvånande min framför mig.
-Det var som fan sa han, den har vi knappt kunnat hantera överhuvudtaget.

Jag var såld det enda jag hade i huvudet var att denna hästen skulle jag ha till vilket pris som helst. Göran och jag kom överens om att han skulle ombesörja kastration, på min fina killa, dagen efter och därefter köra honom till mig. Jag var överlycklig samtidigt som jag hade en stor klump i magen för jag hade ju faktiskt inte pengarna för honom och inget stall att ställa honom och inga grejer men om man verkligen tror på något så löser sig allt var min tröstande tanke… Idag skulle jag aldrig vågat göra något liknande.

Vid denna tidpunkten pluggade jag på Skurups Lantbruks skola
Och som tur var hade vi haft som projekt att bygga ett häststall i en av skoland byggnader som ändå inte användes. Vi hade 6 nybyggda boxar varav det 2 fortfarande var tumma.Så morgonen efter sprang jag in till rektorn och sa till honom –Jag köpte en häst igår kväll den kommer hit idag och bara så du vet så kommer det inte en häst för det kommer 2 för Tuttan köpte också en. Hans svar – Jaså hade dom rea på hästar igår kväll? Behöver vi bygga fler boxar eller det var bara du och Tuttan som köpte varsin. Allt löste sig utan några problem och vi lovade att i framtiden vara ute i god tid om något liknande skulle inträffa =-).

Senare samma kväll kom äntligen min fina odöpta långbenta (170 var han och han blev 174 när han var färdig växt). I mina ögon världens finaste kille och än idag har han en speciell plats i mitt hjärta. När han lastades av trailern titta han på mig och gnäggade högt. Han var den största häst jag set och den klumpigaste och stirrigaste. Det sistnämnda tog många år att få bukt på. Men vad gjorde väl det han var min prins och jag älskade honom högt från först blicken och gör det än idag. Jag döpte honom till Hot Shot och han var 2år när han kom till mig. Han var efter Martini-Krocket. Detta var 1992.

Första kvällen tog jag och en kompis en promenad med honom för vi hade blivit tillsagda att han inte fick gå i hage på någon dag men ändå måste röra sig på av kastrationen som blivit gjord samma morgon. Det blödde och varade rätt länge kommer jag ihåg och jag tvätta och fixa fast benen for åt höger och vänster, men aldrig han sparkade mig jag var ju hans räddare.
Eller kanske kände han samma som mig, Kärlek vid första ögonblick…

4 kommentarer:

  1. Har försökt förklara för icke hästfolk det där med kärleken till en speciell häst, men ingen förstår...Det är ju precis som när man blir kär i en kille/man! Vissa stämmer personkemin direkt med! Visst kan man gilla andra men vissa är alltid närmast <3!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så Sant Som det var sagt.
      Det betyder inte att jag inte älskar alla mina hästar för det gör jag högt! =-) Men den 1:a kärleken är alltid speciell.

      Radera
  2. Hej, fin blogg bra inlägg + väldigt fina bilder.

    Kram

    SvaraRadera