söndag 28 april 2013

Stora Snälla HALTA Linetta.

När vi kom hem i Torsdags kväll var stackars Linetta halt. Vi kylde hennes ben och promenerade henne på asfalt för att se om det hjälpe vilket det gjorde så jag och Henrik tog beslutet att låta henne vara till dagen efter och kolla henne då igen. Då jag jobbar hemifrån på Fredagar så kunde jag kolla henne direkt på morgonen. När jag fixat stallet plockade jag in Linetta, Bazze samt Buz då hovslagaren skulle komma och sko B&B och verka Linetta. Linetta var fortfarande lika halt så vi beslutade oss för att ta kontakt med vår bästa veterinär Agneta Tégner. Då hovslagaren skulle komma beslöt vi oss för att han skulle få kolla över hennes onda fot i "hopp" om att det skulle vara en böld. Tyvärr kom aldrig hovis och svarade inte heller i telefon vilket inte är första gången... Detta är en annan historia men jag kan väl säga att detta var sista gången detta hände, jag har nu bytt hovslagare till Hanna som skor Chilli, jag ringde henne i desperation och frågade om hon skulle kunna tänka sig att sko B&B nästa Torsdag när hon kommer för att sko om Chilli inför 3-års testet, vilket hon kunde! Passade på att fråga henne om hon var intresserad av att sko och verka alla våra hästar efter det som hänt och det ville hon, TACK! Så på Torsdag när hon kommer ska vi prata mer om det. Tillbaka till storyn... När både jag och Henrik ringt vår gamla hovslagare samt pratat in på hans mobil svar så bestämde vi oss återigen för att ringa Agneta så hon kom efter en liten stund och kände igenom Linettas fot då hon ändå var i krokarna här.Linetta reagerade starkt när vi klämde henne på innertrakten så att det var en hovböld blev vi varse om. Agneta gav Linetta i förbyggande syfte en stelkrampspruta då det var ett & ett halv år sedan hon fått den. Då återstod endast att hitta en hovslagare helst innan Måndag (hur lätt är detta?) Jag tror vi ringde 7-8 st innan vi fick napp av en duktig hovslagare som ändå hade vägarna förbi senare på eftermiddagen och gärna ville hjälpa oss. Gissa om jag är jätte tacksam för detta! Johan Hwasser kom vid 18 tiden på kvällen och hjälpte oss med Linetta. Han var jätte duktig och mycket trevlig. Han öppnade Linetta, tryckte i en ren bomullstuss samt en tjärapasta i typ hela hoven och skodde henne sedan med sula samt la ett varmomslag på henne för att "dra" ut irritationen från hoven. Han tyckte att blöden kanske inte var riktigt mogen än men tyckte ändå att vi tagit rätt beslut att ringa in honom. Direkt efter behandlingen gick faktiskt Linetta redan mycket bättre. Hon har nu stått på box helt sedan vi upptäckte skadan men ska idag få komma ut i hagen igen. Så som ni säkert förstår så får samman slagningen med Gilda vänta till åtminstone nästa helg eller då Linetta är helt återställd, det får helt enkelt ta den tid det tar!






2 kommentarer: