söndag 8 januari 2012

Zaza E, Robin Z - Beach Boy -2000






Från Joanna Närlings Blogg som du hittar här:http://joannasofia.blogg.se

Är det någon som känner ZaZa å är det Joanna =-)

ZaZa är min allra första storhäst, jag red henne och Toffee paralellt ett år. Det var strax efter jag fått tagit bort min andra d-ponny jag såg en annons ang. en häst som skulle lånas ut - egentligen hade vi sagt att vi skulle avvakta lite men vi tog oss ändå till Gävle för att provrida.

Vad ska man säga - det var svårt att inte bli charmad av denna häst. Stor vit bläs, fyra vita strumpor och väldigt mycket temprament. Hon var inte i full kondition då henne ägare inte hade tid för henne, så hon var inte speciellt mycket hoppad sista tiden. Som fem åring hade hon gått 120 felfritt men sedan fått föl. Det här var 2008 så ZaZa var 8 år.

Provridningen gick bra, hon hoppade 150 över 80 cm och jag fick hålla i mig så gott jag kunde. Jag bestämde mig redan då för att jag ville ta hem henne. 31 Januari 2009 kom hon hem till oss. Första dagarna var en katastrof och jag kan faktiskt erkänna att jag blev lite rädd för henne! Hon kastade av mig, stod på bakbenen, sparkade bakut och vägrade gå fram. Vi fick åka till ridhus varje dag, tillslut gav det med sig. Träningarna gick bättre och bättre även om hon fortfarande överhoppade sig väldigt mycket och det helst skulle gå lite vääääl fort. Vi debuterade i april, en regional 1m där vi fick ett nedslag. Sedan var vi med i div III laget som en kul grej, hon nollade samtliga starter. I maj någon gång debuterade vi 110 som vi vann, det började gå bättre och bättre även om det var en hel del jobb kvar. ZaZa har alltid varit väldigt svår att rida på backen, vill gå hög i nacken och inte få upp ryggen och sätta under sig, så detta är något vi fått jobba på hela tiden och idag är det väldigt mycket bättre.

I slutet av 2009 debuterade vi 120, det blev några nedslag men vi tränade på under vintern och till våren gick det bättre och bättre. Vi nollade 120 cm i mars i Enköping minns jag, det är fortfarande en av våra bästar rudnor någonsin. Sen fick hon en envis förskylning och var borta från tävling i flera flera månader.. vi startade igen i Augusti, någon 110 och 120 med godkänt resultat. Hösten ble. Allra bäst började det gå våren 2011 - markarbete och dressyren satt nu där det skulle efter väldigt hårt slitande. Hon nollade 110 och 120 på flertal tävlingar och var placerad. Hoppade 140 på träningar utan problem.. ZaZa har alltid varit en häst med mycket temprament, så sparkar här och där får man räkna med, men här började jag känna att något var väldigt fel. Hon hoppade bra, men började bli ojämn i sina bakben i sprången, sparkare och protesterade mer än vanligt. Vi gjorde en utredning på Strömsholm som visade att hon var halt höger bak knä, på röntgen visade det sig att hon har pålagringar på både vänster och höger bakknä. Hon fick behandling två gånger och var borta i flera månader.. Veterinären tyckte det gett väldigt bra resultat redan efter första gången och menade att hon kan komma att hålla som tävlingshäst trots detta så länge man tränar rätt. Så vi valde att ge det ett försök. Hon vilade i flera månader, sedan började jag skritta igång sakta men säkert. I flera omgångar var vi i Kvicksund på rehab där hon fick trampa vatten för att bygga upp sig igen, någon som kom att visa sig ge väldigt bra resultat. Hon var mycket finare att rida och sökte sig själv framåt och nedåt. I juni var vi med på en hoppträning och hoppade lite smått, jag har aldrig sett en gladare häst. ZaZa har blivit mycket bättre och nu tränar vi på för att komma ut på banorna igen i höst, vi håller alla tummar och tår för att det ska gå vägen och att hon ska hålla.. Detta är en häst som verkligen vill träna och tävla, har aldrig någonsin varit med om någon som kämpar som henne. En riktig fighter som faktiskt är den häst som ligger mig närmast om hjärtat.

Champagnegården:
Tyvärr blev ZaZa aldrig bra igen så nu bor hon hos oss i Flädieland.
Det bästa med denna lösning är att Camilla, Joanna och nu vi, alla som kommer att betyda mycket för ZaZa alltid kommer att finnas vid hennes sida. Dom val som görs från idag gör vi för vi vet att det är det bästa för ZaZa!
Det är inte alla hästar som har 3 mammor på 2 ben som hade gjort vad som för att allt ska bli ToppNotch ♥

Extra Stort Tack Till Joanna som delade denna info och dessa underbara bilder på henne och ZaZa ♥

1 kommentar:

  1. Vilken Underbart fin häst.
    Ska bli roliga att få se hennes avkommor i framtiden ;-)
    All Lycka till Er

    SvaraRadera