tisdag 31 januari 2012

Hagels Alabaster.






Bazze köpte jag 2006-10-16 exakt 1 månade efter att min älskade Hot Shot brunnit inne på Torup slott/Bara i Skåne. Hade jag inte hittat Bazze den där dagen någon vecka innan branden tror jag ärligt talat inte jag hållit på med hästar överhuvudtaget idag. Han fick mig till att sörja, gå vidare och framför allt att bli en lycklig hästägare igen.

Dom första veckorna som jag ägde Bazze var väldigt omvälvande, jag satt och grät till och från stallet ,saknaden av Hotte var outhärdlig, detta gjorde jag varje dag jag vet inte hur länge. Men för varje dag som gick så läkte en liten liten bit av mitt hjärta.

Samtidigt måste jag säga att vi hade så fantastiskt roligt ihop, jag och Bazze, när vi lärde känna varandra. Tog mig säkert 3 veckor innan jag lärde mig att rida honom ordentligt i traven för vilken trav denna killen har, hahaha, en syn för gudarna kan jag lova ;-)

Vi började träna dressyr för Leena Hovoonen och tömkörde för Göran Lindstrand och min härliga medryttare Katarina hoppade för Anna Hassö. Utöver det var vi ute i skog och mark och hittade på en massa bus =-)

Denna första tid stod vi hos Wibeke på Lyngby stallar. Men ganska snart flyttade jag hem Bazze och köpte Buz som sällskap till honom. Inte långt efter Buz kom sedan Bazzes älskling Olympic Lady till oss. Skönt att ha sina hästar hemma i eget stall kan jag lova, helt klart det bästa jag någonsin gjort!

Bazze som haft lite problem med sin mage och även fick ett hemskt anfall kolik på Lyngby har sedan flytten hem till vårt eget stall aldrig haft problem med sin mage. Lycka för oss alla.

Bazzes uppfödare heter Heidi Hagelstam och bor i Finland. Vi har faktiskt lite kontakt med henne framför allt genom FB. Första gången jag tog kontakt med Heidi var via Mail och då visste jag inte att Heidi faktiskt kommer från Sverige så jag satt och skrev till henne på Engelska, hahaha så mycket tid jag la på det mailet, var väldigt längesedan jag skrivit något överhuvudtaget på Engelska, men det var nyttigt =-). Fick svaret på Svenska. Heidi berättade bland annat att hon sålt Bazze till en god vän i Danmark som sedan sålt vidare honom till ett försäljnings stall i Sverige, Mölleholmens ridcenter i Åhus. Det var här jag hittade min prins.

Bazze är efter: Angard Ger 92 Ue:Pyrrhus III 59.
Han är ca 178 cm hög.
Mörkbrun med bläs och 3 vita strumpor.

Bazze och jag firar i år 6 år tillsammans och jag ångrar inte en enda dag med honom!
Snällare häst får man leta efter. Visst kan han busa och har till och med lyckats ”få” av mig en gång precis när jag fått honom=-) Bushästen med glimten i ögat.

Tyvärr kom vi aldrig ut på någon tävling som det var planerat för jag fick min söta son Mio. Och efter det har Bazze mest myst kan jag erkänna. Givetvis hittar vi på grejer med honom varje vecka och mitt mål är nu att komma igång ordentligt med ridningen igen och träna för Linn Lenvik åtminstånde en gång i veckan. Tömkörning och löshoppning gör han också varje vecka med lite uppehåll nu när paddocken är frusen. Tror kanske inte att vi någonsin kommer ut på någon tävling men detta stör mig inte ett dugg. Har så mycket annat på gång speciellt vad gäller vår avel. Vi har världens lyckligaste Bazze som är kung i Stallet. Å här ska han få stanna min vackra kille.♥

3 kommentarer:

  1. Ooooj, kära nån beklagar det med hot shoot men hur kunde detta ske?? Han måste vara din bästa vän märks i varenda or du skriver om hot shoot. Men det är bra att du hitta någon som hjälper dig att hålla dig på föterna:)

    // Åsa

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej Åsa.

    Branden i Torup var anlagd.
    Hot Shots historia kommer i senare inlägg =-)

    Ha en mysig kväll.

    SvaraRadera