fredag 27 januari 2012

Trolle








Tänkte börja min presentation av våra hästar med vår lilla maskot Trolle.

Vi skulle bestämt Aldrig köpa någon shettis utan skulle barnen ha något att rida på så var det en b eller c ponny, ni förstår nog alla varför, om inte så var det för att jag aldrig varit jätte glad för shettisar och deras humör, allt ska ske efter deras tycke och dagsform. Vill absolut att ungarna ska ha en bra första upplevelse med hästarna. Och shettisar är inte så kända för att vara barn till mötes ;-)

Detta sprack dock efter att vi haft söta Agge här som inneboende i ca 3 månader. Sötare shettis får man leta efter=-) När han flyttat blev saknaden efter en söt liten busig häst outhärdlig.

Faktum var att Henrik saknade lilla busfröet mer än mig och efter att vi tittat på lite olika annonser så gav jag med mig utan några större argument ;-) såklart...

Så vi ringde på några olika annonser och kom till sist i kontakt med "Busters" matte.
Buster kom från Danmark är ca 85 cm hög (mini shettis) född 1997 Hingst.

Vi kopplade på släpet och körde till Vinslöv.

När vi kom fram så gick vi ut i en hage och såg den lille trollungen. Han var söt som socker men man såg direkt att dom inte gjort något med honom på väldigt länge. Manen var jätte lång likaså hans pannluggen, han var helt dimmig i ögonen eftersom luggen låg tjockt över dem, när jag lyfte på luggen så såg han absolut ingenting. Stackaren hade nog inte sett mer än vad luggen tillät när han beta gräs och det kan inte vara mycket :-(. Och vi ska inte prata om hans hovar och tänder. Som han såg ut stackars liten.

Redan här borde jag kanske ha backat men det gjorde jag inte... Buster hade inte gjort något på flera år men dom garantera att när små barn hade med honom att göra så var han snäll som en ängel. Dock kunde han inte gå tillsammans med Hingstar och Vallacker eller ens i hagen bredvid.

Nu var det dåliga samvetet på topp och jag kan lova att jag hade vid detta stadiet aldrig åkt därifrån utan hästen, min känsla var att hos oss ska han få det bra och leva livet ut. Räddaren i nöden! Precis så kände jag mig, nu handlade det inte om att skaffa oss en söt snäll lite shettis till barnen längre utan att rädda stackars lilla Buster från det liv han levde.

Visst Buster var liten med sina 87 cm men tuff som en 180 cm häst, det kan jag lova.
Det slutade med att vi fick bära in honom i släpen för dit skulle han inte! Väl inne var han som tokig tills vi började rulla. Han lugnade sig snabbt och stod sedan bra hela vägen hem.

När vi lastade av honom här hemma var han inte längre en söt lite shettis utan en vansinnigt galen liten kille på 2 ben som skrek och bar sig åt. Jag måste säga att jag kände mig lite maktlös, jag har aldrig haft med ponnys eller shettisar att göra och klippa till honom ville jag inte. Det var samma känsla som jag har mot bjebbiga småhundar som är odrägliga, stora hundar kan man ju ta tag i men små dom är ju så små så det känns som om dom ska gå sönder om man tar tag i dom eller om man ryter då kryper dom för sjutton in i sig själva av rädsla, nä tacka vet jag stora hundar och stora hästar ,-), dom bryr sig inte om man tillrätta visar dom. Dock tillhör Buster en av dom som slår dövörat till. Han är nog härdad, hahaha, lilla tuffingen!

Väl i hagen bredvid Buz bestämde jag att nu börjar Busters nya liv och med det ska han få ett nytt tilltals namn så nu kallas han för Trolle! Han såg ju ändå ut som ett stort troll så varför inte?

Vi köpte Trolle den 5/6-2010. Och jag kan lova att han har hittat på mycket bus här sedan dess. Tex när han skulle döda Bazze-Varför inte ta största hästen i stallet direkt. Mellan Bazzes och Lympans boxar har vi storbalen med halm och upp på denna "flög" Trolle en dag och försökte ta sig in i Bazzes box mellan hans galler och taket. Ni kan endast ana vilket jäkla liv det blev. Men ner kom han till sist (i gången) och in i sin egen box åkte han. I sommras rymde Buz och Trolle en natt, dock inte så långt men eftersom vi låg och sov så kan jag tänka mig att dom hade det himla roligt tillsammans. När Henrik upptäckte att hagarna var sönder och att hästarna gick ute på fältet bakom hagarna som absolut bästa vänner(???) så visslade han bara på dom båda busarna och då kom dom springande bredvid varandra in i samma hage precis som om dom alltid gick ihop. Och där fick dom bli tills Henrik lagat deras hagar. Buz älskar Trolle men eftersom Trolle bet av en del av hans läpp en gång (detta syns dock ej idag)och alltid anfaller honom om strömmen försvinner så har jag aldrig ens funderat på att sätta ihop dom. Nu gör jag det starkt! Dom står ofta och myser genom staketet och efter deras natt ihop så tror jag det skulle fungera. Så när det är dax för sommarhagarna så jag minsann prova och se vad som händer. Hoppas Hoppas Hoppas att det kommer fungera för Buz behöver verkligen en hagkopis och Trolle behöver ännu mer en kompis!

Trolles 1:a skötare Sally Andersson var jätte duktig och tog väl hand om lilla Trolle. Han älskade henne och dom hittade på en massa skoj, tyvärr slutade deras samarbete när Trolle tog över och började bli hingstig mot henne. Sally kände att hon inte kunde lita på honom mer då han ena dagen var jätte snäll för att nästa stå på bakbenen och sikta in sig mot henne. Hur som haver så gjorde Sally ett kanon jobb med honom och vi är glada för den tiden hon fanns här och toga hand om honom, Tack sötaste Sally ♥.

Trolle älskar att hoppa och gör det väldigt bra! Synd han inte är ett stort fint halvblod ;-) hahaha.

Nu är det Josse och Madde som jobbar med Trolle och det går jätte bra. Vårt mål är att han ska vara väl inkörd till sommaren.

Trolle tömkörs,löshoppas, kommer ut på promenader och Josse kör en massa frihetsdressyr med honom. Att bara gå i en hage är Inte Trolles melodi.

Han blir så väl ompysslad här varje dag och jag ser lyckan i hans ögon varje dag.
Pannluggen åkte av efter att Sally slutade med honom innan dess flätades den varje dag så han kunde se världen igen.

Nu idag kan jag erkänna att jag ibland tänkt vad sjutton gav vi oss in på, då Trolle faktiskt har krävt så mycket mer än alla våra andra hästar. Men att se honom välmående, glad och lycklig gör det så mycket värt besväret och hade jag råkat för det igen hade jag gjort det igen.

Mitt löfte till Trolle är att här ska han få stanna, här ska han få dö.
Det löftet kommer jag aldrig att bryta!

(Översta och Understa bilderna är från Trolles annons)

4 kommentarer:

  1. Roligt att läsa om honom! =-)

    SvaraRadera
  2. Du verkar nöjd med dina nya tjejer och det är bra.Varför skriver du inte om dem andra och lite bilder på dem. Hade varit kul att veta om derras tid med hästarna och vad du tycker om dem!!

    Eller?

    // Lisa

    SvaraRadera
  3. Hej Lisa,
    Absolut kan jag göra det =-)
    Kommer inom snar framtid.

    Ha en mysig kväll

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vem hade hand om Buz innan :)?
    Finns det fler bilder på 1:a skötarna?

    // Amanda

    SvaraRadera