söndag 5 augusti 2012

Planen för ZaZa



Min plan för ZaZa är att INTE seminera henne mer i år. Utan hon skall få gå och mysa med sina älskade vänner och bo in sig på lösdriften över vintern i lugn och ro. ZaZa har aldrig gått på lösdrift därav känner jag att jag gärna kan bjuda henne på en vinter där hon får ta hand om sig själv. Till våren är planen i samråd med Carina, som bara är bäst, att seminera ZaZa med en bra hingst som finns på färsk sperma. Vi kommer att börja seminera henne tidigt, redan i Mars som det ser ut nu.

Efter fyra försök så har vi börjat inse att ZaZa kanske inte är det lättaste att få dräktig då vi verkligen har gjort allt såsom att sätta igång henne,kolla infektioner, skölja, ge henne hippotrim seminera henne i så exakt tid man bara kan. Visst Cardento kanske inte är den lättaste att få dräktig med men han ligger på sina 70% dräktighet och det är inte illa. Kanske är det så att ZaZa & Cardento helt enkelt inte passar ihop? Jag vet inte, det ända jag vet med säkerhet är att min fina ZaZa är lika trött på det här som vi börjar bli.

Valet var inte svårt att göra efter hur ZaZa betedde sig i Fredags när vi skulle iväg för att kolla henne. ZaZa som alltid är lätt hanterad betedde sig mycket irriterat och annorlunda. För det första ville hon inte bli infångad i hagen. När detta Väl lyckades var hon fullständigt omöjlig att lasta. Och då ska ni veta att denna damen är självlastad! Jag sa direkt till Henrik att antingen är hon  dräktig eller så vill hon inte mer. Det hela slutade med att vi fick hämta Montina som fick följa med som sällskaps häst i släpen! Då fick jag givetvis upp ZaZa  med enkelhet och ett löfte om att hon skulle få följa med hem igen. Väl på station fanns det inget embryo i magen på fröken och det ägg som var på väg var det fullt med kristaller i vilket betyder att man inte vill seminera på det.

ZaZa hade så brått om in i släpen till Tiniz så hon galoppera upp, folk bredvid hade aldrig sett på maken!

I bilen hem for tankarna skall jag försöka en gång till att seminer henne med en annan hingst? Viljan fanns där men mitt hjärta sa något helt annat. Min förmåga att "förstå" mina djur hade kommit ikapp mig. Min intuition sa... Låt henne vara, hon vill inte mer!

Om ägget ZaZa har hade varit ok så kanske kanske jag hade försökt igen för så gärna vill jag att ZaZa  skall få ett föl men nu är inte ägget bra vilket innebär att hon tidigast kommer kunna semnieras runt den 20 augusti, jag tycket detta är alldeles för sent och man ger inte sitt kommande föl så bra förutsättningar att hänga med alla andra föl, dom bli lite mindre, lite senare och jag vill verkligen att alla mina avkommor får dom bästa förutsättningar som dom kan få!

Som sagt ZaZa kommer nu få gå och ha det bra med sina vänner. Vill hon kommer hon att bli promenad riden så livet inte blir för långsamt, det är ett val hon själv får göra. Jag är dessutom helt säker på att vi kommer få henne dräktig nästa säsong.

Lite ledsamt är det såklart att det inte tog sig som planerat men det viktigaste för mig är inte ett nytt föl det viktigaste för mig är att mina Sto mår bra och är nöjda med det liv dom lever här hos oss. Dom ger oss så mycket kärlek och fina avkommor, lycka och glädje och jag är är så otroligt tacksam för detta.

Nu ser vi framåt. 2013 kommer det 2 fina fölisar här på gården(om allt går som det ska). 3 sto skall åter igen åka till Björkhaga och semineras. Vi har fina Chilli som skall ridas in och visas på hingstbedömningen i Bollerup i November.Och går det bra skall han vara med på Bruksprovet i Februari.Våra fina åringar växer som ogräs och ger oss så mycket glädje med alla deras hyss. Bazze och jag har massor att ta igen känns det som och roligt ska vi ha så livet går vidare trotts en motgång. Och motgångar behöver man annars blir det så himla lätt att ta livet för givet.

4 kommentarer:

  1. Ja, jag tycker att din plan är helt rätt. Vi känner ju Zaza och hennes beteende talar sitt tydliga språk. Det är inte lätt att förstå hur man tänker kring Zaza om man aldrig träffat henne. Men vi som känner henne, vi vet ;)

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis och mitt beslut känns så rätt i hjärtat =-) Och ZaZa är mycket nöjd med det och det är ju huvudsaken!

      Radera
  2. Tråkigt men tyvärr så är inte alla ston lätta. Hon kommer att må toppen på lösdriften så får ni ta nya tag i vår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska vi göra =-)
      Visst är det lite tråkigt men så är livet ;-)

      Radera