lördag 11 augusti 2012

Chillis första gång på Lina =-)

Vilken Kille vi har. Tog bettet direkt igår precis som för ett år sedan. Och han var så snäll hela tiden vi gick med honom och försökte få ut honom på linan. Detta var lite svårt att förstå för honom i början då han alltid skullat gå sidan om oss ;-) men efter ett tag började polleten ramla ner och han sökte sig både  själv ut på volten och i mellan åt med lite hjälp! Vi höll inte på mer än ca 10 minuter en kvart med honom men när vi ledde ut honom i hagen efter en massa beröm såg vår fina kille alldeles slut ut =-). Han hade fått något helt nytt att fundera över och han verkade mycket nöjd med detta =-).



Duktig Kille sökte sig själv ut här!


Han var mycket förväntansfull






Stolt Kille efter hans absolut första Lining






Som ni ser har jag hela Skyddsmunderingen på mig, hjälm, skyddsväst och stålhetteskor. Detta har jag givetvis för att Chilli är unghäst, hingst och väldigt lätt i sina fyra ben så om han är riktigt busig så flyger det ben lite varstans, detta gör han INTE för att skada mig utan för han har roligt eller blir irriterad på någon fluga eller liknande. Chilli är också väldigt snabb och smidig och det kan ju hända i ett ögonblick att man inte hinner undan som man tänkt. Jag tycker faktiskt att alla som hanterar unghästar borde ha alla dessa skydd på sig och det tror jag faktiskt att dom flesta har!
Det ska bli så roligt att jobba några dagar i veckan med min fina kille och se hur han utvecklas.
Kommer berätta både i bilder och i text hur hela hans utbildning fortlöper.

Nu ska vi iväg till Ribban i Malmö och titta på terrängmomentet som går av stapeln idag. Om jag hinner och orkar kommer det ett inlägg ikväll om och från gårdagens selektering av föl i Stävie och hur vi fick agera som räddaren i nöden då Annelis bil haverera på väg 16 mellan Lund -Dalby...
På återseende gott folk & Ta hand om Er.

1 kommentar:

  1. Klokt och föredömligt att vara rätt utrustad! Mio behöver sin mamma i mååånga år, så var rädd om dig;)! Tusen tack för igår, hade en väldigt nöjd häst med oss hem, och inte minst en väldigt glad Loppa som fick tillbaka hoppet på framtiden! Ha en fin dag på Ribban!
    Kram!

    SvaraRadera