tisdag 30 juli 2013

Vår-Sommar-Semin -2013

Har gått in i något som liknar någon slags sommar koma känner jag, kan bero på allt jobb vi har & haft och som nu börjar lugna ner.

Vi är inne på det sista vad gäller årets semin. ZaZa är som vanligt sist ut och förhoppningen att hon kommer bli dräktig finns där men är väldigt liten.

Tycker årets semin har gått i en rasande fart och nu när det närmar sig sitt slut för detta året så känns det som om även sommaren gått och att vi inte riktigt hunnit njuta av den. Jag hoppas verkligen att vi får några veckors sommar till, så vi hinner ladda batterierna inför höst och vinter som för varje år tycks bli längre och längre (enligt mitt tycke ska då tilläggas). Om någon frågar mig så har vi knappt haft någon sommar,  vilket faktiskt inte stämmer, men jag fastnade någonstans där i början av semin starten med den sega våren som aldrig tycktes komma igång riktigt, helt plötsligt blev det bara sommar, varmt och skönt, dock på tok alldeles försent, för när sommaren kom detta året, då brukar vi ha både trädgården och poolen i fullgång, sedan minst en månad tillbaka, om vi ser till tidigare år.

Att vi inte fick någon direkt vår satte även sina spår i aveln i år. Jag vet många som haft det väldig svårt att få sina sto dräktiga och detta mest för att stona aldrig kom i riktig brunst från början av säsongen. Våra så kallade lätt dräktiga sto här tog sig inte på första försöket vilket dom alltid gjort. Visserligen tog sig mitt bästa sto på andra försöket men om man ser till Montina som alltid varit så lätt att få dräktig så har hon inte kommit med det perfekta ägget fören nu för en vecka sedan. Hingsten tappades och 2,5-3 timmar senare var vår fina tjej seminerd, så det vore ju fan om det inte tog sig denna sista gång. Visserligen tror vi att hon resorberat i dom två fallen hon tidigare blivit seminerad men det är inget vi är hundra på.

Att dom 3 nyinköpta stona tog sig på första försöket i år gjorde såklart det lite roligare med årets semin. Hade vi inte köpt in dessa så kan ni ju själv förstå att jag hade varit ett nervvrak med många gråa hår vid detta laget ;) hahahaha, skämt och sido.

Nä, semin året som varit har inte liknat något annat vi varit med om men och andra sidan är vi väldigt glada för dom dräktigheter vi har och lyckan är lika stor varje gång vi ser ett nytt hjärta slå.

Det man absolut inte får glömma är att vi håller på med levande djur, så allt kan ju faktiskt hända, dom är ju inga maskiner så lite motgångar och lite motsträviga semin år får man allt räkna med!

Min magkänsla säger mig att vi kommer få 5 dräktiga i år och det har den sagt sedan dagen vi började årets semin, så den känslan både litar & hoppas jag stämmer. Om inte allt för lång tid vet vi svaret.

Skulle vi lyckas få ZaZa dräktig i år, så är det bonus, hon har tyvärr inte fått den riktigt ärliga chansen för att kunna bli dräktig,ödets nyck kan jag tycka, det är både jag och vår fina veterinär överens om. Detta då hon haft livmodern full av vätska och en massa bakterier, så ZaZas absolut sista chans får hon nästa år, tar hon sig inte då  måste vi ta ett beslut om hur vi ska göra med henne då vi inte kan ha ett sto stående här för avel som aldrig blir dräktigt. Dock är vi inte där än (som tur är) utan just nu i skrivandets stund är hon igång sprutad för sista gången i år och med en väldig massa tur hoppas vi såklart att vi ska kunna seminera henne en sista gång i år med positivt resultat, för även om det blir ett sent föl så är det viktigaste för mig just nu att vi ska lyckas få henne dräktig.

Om man ser till vår (hemma)seminstation så har alla sto utom 3st tagit sig på första försöket (vi har haft 11 st sto här i år) så i allmänhet har väl kanske inte alla sto ryckts med av den sena våren, som tur är, även om årets semin varit seg som klister emellanåt. (Olympic är inte inräknad i dessa hästar då hon seminerades med fryst på Björkhaga och då tog sig på andra försöket). Nu håller vi tummarna för dom sista dräktighets kontrollerna & årets sista inseminering (förhoppningsvis) på ZaZa, som kommer inom kort.


Ha en bra dag & Ta hand om Er & Glöm inte njuta av sommaren som vi har kvar =-)

2 kommentarer:

  1. Fick klart för mej att om någon dag så är det augusti...Är kvar nånstans i veckan efter midsommar! Tänk om vi kunde ha sommar lika länge som vi har vinter! Eller lika kort vinter som sommar! Inte 17 går tiden lika fort den mörka kalla årstiden som denna ljuvliga varma o ljusa tiden som bara skenar förbi! Lycka till med de sista med! Å att de som nu är dräktiga ska få friska härliga fölisar till våren...eller blir väl sommar för en del! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vet inte om det är tiden som springer iväg från oss eller sommaren som är för kort? Tror det kan vara lite av varje ;-)

      Radera