tisdag 26 februari 2013

Bruksprovet 2013

I år är det inte den  kvalité på hingstar som jag önskade mig. Här har inte funnits många med hingstkaraktär som jag med många vill ha i en hingst.Många är i mina ögon små och en hel del är väldigt korta i ryggarna. En hel del av dom hade ingen utstrålning alls vilket jag tycker är ett stort plus i kanten! Av dom fyraåriga hingstarna fanns de en del fina och lite intressanta hingstar men tyvärr sållades en hel del av dom bort i går på hoppningen då dom flesta var så spända så dom inte riktigt kom till hoppning. Agnarna skiljdes från det första vetet kan man säga. Hoppas och tror dock att en del av dom kommer tillbaka som fem åringar med lite mer rutin och erfarenhet så att "konstiga" hinder inte skall skrämma halvt ihjäl dom. Bästa 4-åring hopphingst igår var enligt mig och många andra Armani Code, dock i mitt tycke en tråkig hingst att titta på och dessutom väldigt skarp. Enligt ryckte betedde den sig inte helt ok på framridningen och fick sig där en ordentlig tillsägelse.
Foto: Laila Berglund -Bild lånad från Ridsport.
Armani Code
Mörkfux e. Armitage u. La Contessa e. Landfriese II, mankhöjd 167 cm, äg Paul Schockemöhle Pferdehalt. GmbH, uppf Heinrich Dultmeyer, ryttare Helena Torstensson
Rekommenderas att gå vidare till fas II.


Av fyra åringarna som gick provet fanns det 3 hingstar som vi tyckte om. Det ena av dom var Elliot e. Casall la Silla. Mycket spännande hingst med en spännande stam som var mycket vacker om än lite nervig. Det jag inte var så förtjust i var att han sprang med tungan ute hela tiden så det blev lite minus men bortsett från detta tycke jag väldigt mycket om denna hingsten.
 Foto: Laila Berglund -Bild lånad från Ridsport.
Elliot
Brun e. Casall la Silla u. Abylle e. Goodtimes, mankhöjd 168 cm, äg VDL Stud, uppf G.A. Berghuis o A.A.L. Berghuis-Bramer, ryttare Magnus Österlund
Ej rekommenderad att gå vidare till fas II.


Den andra vi gillade var  Ballumé (SWB) e Balougraph. denna hingst har växt från disiplinen till den andra. Jag tycker om hans utstrålning och hoppförmåga. En mycket söt häst.
Foto: Laila Berglund -Bild lånad från Ridsport.
Ballumé (SWB)
Skimmel e. Balougraph u. Cassiopeja (41) (SWB) e. Cardento, mankhöjd 167 cm, äg Carl WalterFox & Elise Fredriksson, uppf Åke Nyberg, ryttare Martin Georgou
Ägaren kallad till samtal med nämnden.

Den sista jag tyckte om var Yagudin e.Berlin. Den absolut snyggaste skimmlen som visades och det var många skimmlar med i årets bruksprov. Tyvärr höll det inte hela vägen för Yagudin då han fick fullständigt hjärnsläpp inne på hoppningen igår och frös fast. Tror inte han fick till mer än ett par bra srång och den som fick mest beröm efter denna ritt var hans ryttare Jörgen Larsson som lyckades få runt honom runt banan efter många om och men. Tråkigt!!!
Foto: Laila Berglund -Bild lånad från Ridsport.
  Yagudin (SWB)
Skimmel e. Berlin u. Dainty (36) (SWB) e. Irco Mena, mankhöjd 165 cm, äg/uppf Marita Nordgren, ryttare Johanna Wall
Ej rekommenderad att gå vidare till fas II.


Jag måste tillägga att det fanns en hel del spännande hästar med bra stammar i året bruksprov men tyvärr höll dom inte måttet. Trevliga hästar, snygga sporthästar. Det vi också måste komma ihåg ar att
 Hngstarna inte är så gamla (3.5 år), dom har inte hunnit få någon rutin eller direkt erfarenhet. Än är inteloppet dött för Hingstarna... Tror nästan av den erfarenhet jag fått dessa dagar att det kanske är bäst att visa sin hingst som fem åring om den inte är något alldeles exceptionelt innan dess.

Över lite snabbt och lätt till DressyrHingstarna nu... Hur kan det komma sig att dressyrhingstar är så mycket snyggar än hopphästar? Jag är ingen dressyrhäst fantast men ser jag något jag tycket om så brukar det oftast var många fler som tycker om den... I detta fal gäller det söta Gustav. Herre gud vilken söt liten häst eller ja han är inte så liten med sina 166 i manken men han ser bara så lite och söt ut. Denna häst chockade många igår med sin hoppning kan jag säga. Att han dessutom rör sig fantastiskt är ju inte helt fel ;-) -Jag måste erkänna att jag är KÄR i denna underbara lilla söta fuxen (å jag som inte är så glad för fuxar, nu är jag förälskade i två... Som det kan gå)
Foto: Laila Berglund -Bild lånad från Ridsport.

Gustav (SWB)
Fux e. Damino SD (SWB) u. Taiga (72) (SWB) e. Rambo (SWB), mankhöjd 166 cm, äg/uppf/visare Per Holmestrand
Rekommenderas att gå vidare till fas II.

Foto: Laila Berglund -Bild lånad från Ridsport.
Edison O
Brun e. Johnson u. Zialita O e. Rousseau, mankhöjd 171 cm, äg Björkås C & M, uppf P. Oosterbosch, ryttare Jennie Hemmingsen
Ägaren kallad till samtal med nämnden.

Det finns ett par dressyrhingstar till sm var mycket fina och alla dressyrhingstarna hoppade förvånansvärt bra igår på löshoppningen måste jag tillägga. Härligt att se =-) En favorit om man ser till hingstkaraktär var Edison O e Johnsson, en maskulinum kille som utmärkte sig i mängden, enligt mig...

Det fanns många fler fina, trevliga dressyrhingstar som jag tyckte om att titta på men pga av ointresse la jag inte ner någon energi på att lägga dom på minnet... Sorry

Av dom två visade 5 åringarna så gick båda vidare till fas II... Dom var båda mycket coola inne på banan, gjorde sina jobb mycket bra så det var inget att snacka om. Den jag tycket mest om av dessa två var Conzil e Cristo. En hoilsteiner hingst som hoppade mycket bra men ser inte mycket ut för världen. Skenet bedrar i detta faller då han är väldigt snygg med ryttare på ryggen.
Foto: Laila Berglund -Bild lånad från Ridsport.

Conzil
Brun e. Cristo u. N-Misscoriano VP e. Coriano, mankhöjd 171 cm, äg Holsteiner Verband, uppf Alessandro Mingoli, ryttare Florian Darcourt
Rekommenderas att gå vidare till fas II.
Foto: Laila Berglund -Bild lånad från Ridsport.
Diamantino VDL
Mörkbrun e. Quaprice Z u. Sapphire e. Mr. Blue, äg VDL Studs, uppf A.J.M. Ploegmakers, ryttare Magnus Österlund Rekommenderas att gå vidare till fas II.

Foto: Laila Berglund -Bild lånad från Ridsport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar