måndag 20 februari 2012

ZaZas Mamma Barbie Q




Magdalenas egna ord om ZaZas fina mamma

Barbie Q är född hos Lars-Magnus Olsson 1995. Jag köpte henne som föl. Hon visades som treåring fick 39 p. Hon var inte helt fräsch eftersom hon skadade sig bara ngr månader innan men det gick ju vägen. Så Fjollan som vi kallar henne triangelmärktes som 5 åring eftersom skadan var så pass att hon inte kunde ridas mer. Det var med stor sorg jag tog emot den informationen. Hon hade skadade nackkotor samt sprucket bröstben!!! Jag har ridit in en del hästar genom åren o kan säga att jag aldrig haft en sådan positiv häst som bara tyckte att livet var härligt med glimten i ögat. Hon har varit en super mamma och varit lätt att få dräktig. Hon själv hann inte göra ngt men genom avkommorna ser jag bara positiva resultat. Fjollans mamma gick Msv H/Lätt F/LA D.

Fjollan fick somna in den 24 november 2011 här på gården. Nu ligger hon o vilar i hagen o vakar över sina barn o barnbarn. Det var ett beslut som tog mig nästan två år. Hennes skador gjorde att hon inte klarade av tyngden som det blir att bära ett föl. Så Nisse blev hennes sista avkomma.

Tack för info & Bilderna Magdalena =-)

3 kommentarer:

  1. usch, vilken läskig skada!!
    Tur att hon fick leva vidare!

    Vad gulligt och roligt att hon gick med kor! ;-)

    SvaraRadera
  2. Här får alla hästar gå med kossorna det gör det redan från det att de kan gå:) Ja i början trodde jag att vi skulle vara tvugna att ta bort henne men som tur var så kunde hon leva med skadorna o vara avelssto.

    SvaraRadera
  3. ZaZa har oxå gått med korna ;-)
    Bild kommer längre fram.

    SvaraRadera