onsdag 22 februari 2012

Columbus – Buz






Född: 2004-06-26
E. Vidar 198
Ue: Torjus 150
Uppfödd av Eva Gustavsson i Linköping.
Buz köpte jag 2007 som sällskap till Bazze när det var dags för mig att flytta till en gård i Tygelsjö.
Tanken var att jag skulle rid och köra in honom.
Inridningen gick jätte bra så även tömkörningen och allt förberedande inför inkörningen men tyvärr har detta aldrig slutförts fast än att jag köpte både vagn och sele kort efter att jag köpte Buz av Eva. I sommar hoppas vi dock göra slag i saken för det är ju fantastiskt roligt att köra häst och även ett bra komplement till ridningen.
Buz är en snäll Fjording som till 90% alltid gör sitt bästa, dom övriga 10% gör han som han själv vill pga lathet.
Han gör sig väldigt förtjänt av sitt namn för han är en riktig äventyrare och vill gärna upptäcka världen alldeles själv, på sin höjd tar han ibland med sig Trolle på sina äventyr. Hans tilltals namn Buz gör han också sig förtjänt av kan jag lova =-)
Han är en riktig buzunge med glimten i ögat.
När jag haft Buz i ca 6 månader och han och Bazze gått i hagarna bredvid varandra tänkte jag att nu är det dags för grabbarna att gå ihop. Sagt och gjort jag släppte ihop dom…
Detta slutade i katastrof, jag kommer inte ens ihåg hur länge jag faktiskt försökte ha dom ihop för det fungerade vissa dagar och vissa inte. Ärligt talat tror jag dom hatade varandra.
Det slutade i alla fall att Bazze en dag när jag stod och tittade på la sig för att rulla sig. Då kommer Buz ,med hornen i pannan, som ett skott och kastar sig över Bazze varav denna reser sig upp som en katapult med Buz hängandes runt manken och far iväg i full galopp.
Till en början stod jag bara gapandes och stirrade, trodde inte min ögon, sen fick jag väl fart på benen. Bazze for som om han blivit stucken av en geting i baken, Buz hade fastnat mycket elegant med stora förvånade ögon. Tror inte han fattade vad som hände han heller.
Tänk dig själv att vara häst och få rida rodeo på sin värsta fiende ;-)…(det var en syn för gudarna kan jag lova utan att överdriva)
Jag for ut i hagen och började hojta eller näst intill skrika hysteriskt varav stora snälla Bazze stannar till och Buz snabbtänkt som han var vid detta tillfälle snabbt gled ner framlänges längst Bazzes sida, när han var halvvägs ner for Bazze åt sidan och Buz stod som i slowmotion på ”händer” med rumpan rakt upp i luften som ett sträck.
Jag vill tillägga att båda hästarna klarade sig utan skador dock väldigt mörbultade.
Efter denna händelsen har dom Aldrig fått gå ihop!
Hovis och Buz är inte heller bästa kompisar kan jag tillägga, ju mer han kan reta Anders ju mer retar han Anders. Hans specialitet är att lägga sig når Andres skor honom vilket är konstigt då han aldrig gör detta med någon annan. Men dom hatar väl varandra dom två oxå.
Hahaha min lilla bestämda herre vet vem han gillar och varför han gillar dom =-)
Vill dock tillägga att han ”bara” hatar två levande ting, Bazze och Hovis. Någon han älskar är Tolle och den lilla kan i princip göra vad som med Buz utan att han bryr sig över huvudtaget,För Trolle är ju så liten och söt ;-) Eller Hur, hahahahaha….
Buz har varit med om en trafikolycka precis när vi flyttade hit till FlädieLand.
Han blev skrämd av en bil och skenade ÖVER en annan bil som kom bakefter.
Han klarade sig utan skador, det gjorde inte dock inte med bilen.
Nu skall vi slutmäta Buz och sedan skall han och Josse börja träna inför lite hopptävlingar i sommar. Maddes mål med Buz är att börja träna dressyr och kanske även ut och tävla honom inom detta när dom känner sig redo för det.
Ska bli så roligt att följa honom med hans ryttare Josse & Madde.
Lycka till alla tre♥
Buz upphör aldrig att förvåna, han kan öppna dörrar gå på ett ben och en massa annat skit men han är världens snällaste och finaste Fjordis.

6 kommentarer:

  1. :-) :-) :-)Ja, inte gick det låta bli att skratta åt.. Måste ha sett heeelt vansinnigt ut! Skulle inte velat vara med o fundra över hur i hela fridens värld det skulle gå! Varken med hästhäng eller bilspring...

    SvaraRadera
  2. Ja det var helt tokigt...
    Tur man kan skratta åt det efteråt ;-)
    dock skrattar jag inte lika mycket åt Bilolyckan för det kunde gått riktigt illa... Tackar Buz lyckliga stjärna för att allt gick bra.

    SvaraRadera
  3. Jo, nu var det väl mest hästhänget som framkallade skratt...Kul att ni tänker tävla honom! Jobbade på en liten ridklubb för läääängesen som hade några nordisar o en fjording (några ponnys o nått halvblod med) som tävlade! Fjordingen gick knappt i närheten av en bom när jag började där, ingen vill ha honom på hopplektionerna. Men sen slogs de nästan om honom, tävlade LB när jag slutade! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja förstod det ;-)
      Vad roligt.
      Ja Buzemannen hoppar som en katt.
      Det är nog det bästa hen vet i hela världen.
      Vi får se hur det går här i sommar =-)

      Radera
  4. Roligt att läsa om honom! =-)

    Naaaw, stackars Bazze! Hahaha, skrattade jättemycke när jag läste de ;-)

    Sån otrolig tur att han klarade sig från olyckan!!!

    Vilken söt bild på honom, den första bilden!
    Hur gammal var han där?
    Du skulle inte vilja skicka några bilder (om du har) på honom som liten och innan jag började rida honom? =) Skulle vara jättesnällt och kul att se!

    Jag längtar jättemycke tills vi börjar träna och tävla!!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut ska jag göra det.
      Det var en av annonsbilderna på honom tror han var typ två år på det fotot =-) Kram

      Radera