onsdag 5 februari 2014

Lycka =-)

Jag är alltid lika glad och stolt när jag kommit hem från Olof & Frida och framför allt Chilli. Sitter med ett leende på mina läppar och minns dagen =-). Har sagt det förut men måste säga det igen - Vilken häst vi fött upp - är så stolt och glad att jag får chansen att få uppleva allt detta vi går igenom just nu. Utan Chilli hade vi inte varit där vi är idag. Givetvis hoppas och tror jag att vi kommer få gå igenom denna resa med många fler av våra kommande avkommor (då menar jag hingstar för sporthästar kommer vi med 100 % sikta lika högt med, dock kommer det bli väldigt svårt att få igenom sto på bruksproven även i framtiden ;-). ) Men jag måste erkänna att med den första är det alltid lite extra speciellt =-D.

Allt går enligt planen med Chilli inför hans kommande bruksprov. Inte lång tid kvar nu innan anmälan går ut. Ska bli spännande att se hur många som kommer anmäla sina hingstar i år.

Angående Anmälan, jag fick en fråga för ett tag sedan varför folk inte anmäler sina hingstar förrän precis innan anmälan går ut. Jag kan bara svara utifrån mig själv på denna frågan såklart. Men mitt beslut till detta är helt enkelt att det kan hända så väldigt mycket på vägen. Det är ju levande djur vi håller på med och dessutom hingstar som kan hitta på både ditt och datt med olika utgångar på skador och dyl. En annan faktor är såklart att jag vill att Chilli skall vara på absolut topp inför hans stora prov. Man lägger ner väldigt mycket pengar på sin hingst med utrustningar, special foder, träning och uppstallning mm. Och därefter skall bruksprovet betalas - Vilket Inte Är Gratis... Man lägger ner alla dessa pengar för att ens häst skall matchas på absolut bästa sätt. Om man sedan upptäcker under vägen att hästen inte är redo för provet eller till och med råkar skada sig så är det faktiskt inte roligt att behöva stryka. Det vet jag av erfarenhet från fjolårets prov, det blev en hel massa spekulationer om varför Chilli helt plötsligt inte skulle starta. Så inte nog med att man gick och grämde sig över att hästen inte mådde bra och man inte skulle komma till start så fick man höra en hel massa saker som folk trodde var orsaken. Givetvis kan hästen gå och skada sig dagarna innan provet men detta är såklart en chans man får ta och det är ingenting man går och oroar sig för. Det får helt enkelt bli som det blir. Man kan inte göra mer än det som är bäst för sin egen häst och vad det är är såklart upp till ägaren.
Red Hot Chilli 10 veckor



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar