onsdag 26 februari 2014

Det närmar sig

Allt går sin gilla gång här på gården. Då mannen går seminkursen så tar jag hand om allt här själv vilket faktiskt är väldigt skönt. Alla "måsten" är redan klara i stallet och lösdriften idag. Nu skall Madde börja tvätta väggarna i stallgången. Svärfar är här och röjer vilket jag också kommer ta tar i så fort jag fått i mig lite lunch. Kl 14.30 kommer det hit en tjej som skall ge Bazze en behandling som jag vunnit på FB. Spännande =-)

Har fixat alla rutiner och schema inför bruksveckan. Alla foderstater är uppdaterade och i sina plastfickor. Buz flyttar ut i nya stallet imorgon och hem kommer Lady.

Har snart fått alla hingstar på plats till våra tjejer. Med reservare och allt =-) I år var det faktiskt väldigt lätt att hitta hingstar till alla. Givetvis hoppas vi på att Chilli blir godkänd på bruksprovet för i så fall har han en del jobb framför sig till många av våra sto men även till många andras.Vi hoppas också att "Bosse" går igenom sitt prov och gör han det kommer jag i år låna in Stilett min mycket goda väns sto för betäckning med honom. Hingstar och reservhingstar kommer att avslöjas till var och ett sto efter bruksprovet.

Det märks tydligt att det går mot fölnings tider. Dom dräktiga stona på lösdriften är stora, tunga och trötta. Magarna rör sig som om det är aliens i dom=-) Kan upplysa Er om att Kannan fölet vi väntar kommer bli en riktig buse såsom han "galopperar" i Olympics mage, hahahaha. Jag ska köpa in ett svettbälte sen får tiden gärna springa iväg så våra efterlängtade föl kan komma.

Dessa föl väntar vi i år:

Olympic Lady - Kannan
Revolution - Radisson VDL
Linetta - Boss VDL
ZaZa - Last Man´s Hope
Lavite é Bella -  Corporal VDL
Gilda har tyvärr resorberat sitt och Ameperes föl så nu håller vi tummarna för henne i år ist.
Montina fick vi av någon anledning inte dräktig i fjol men har stora förhoppningar för henne i år ist ;-)
Amazone T - Boss VDL
Amazone T kommer föla hos Ugglarps Stuteri då fölet kommer stanna hos Carin och Anders. Hon kommer semineras om hos dom med utvald hingst av oss. I November får vi hem nya fina tjej - Längtar.

1,5 vecka kvar till bruksprovet... Tiden springer & Vi längtar =-) Kommer ni till Bruksprovet i år?
Isf kanske vi ses =-).

Ni får ha en bra dag & ta hand om Er
Amazone T





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar