lördag 27 november 2010

Var försiktiga Kära Vänner- olyckor händer även proffsen


Landslagsryttare Peter Eriksson blev igår sparkad i ansiktet av en häst.
– Jag var ute och ledde en häst som fått stå i fem dagar eftersom han haft en hovböld. Det var första gången han fick komma ut och plötsligt gjorde han en glädjespark, säger Peter Eriksson.

Sparken tog rakt i ansiktet, men Peter Eriksson hade hjälm på sig och klarade sig mirakulöst nog utan att tappa medvetandet eller få hjärnskakning. Han var cirka femtio meter bort från stallet och kunde ringa efter hjälp.

– Jag stod upp men gick ner på alla fyra för det blödde så mycket. Jag kände med tungan att det var ett hål i tandraden, säger Peter Eriksson.

Det visade sig att fyra tänder slagits ut och att han fått flera käkfrakturer. Idag är höger öga blått och läkarna har sytt flera stygn i hakan.

– Jag hade en enorm tur att det inte tog värre, annars hade jag kanske inte varit här längre, säger Peter Eriksson.

Bortsett från att ha slagit hakan i ett hinder en gång för tio år sen och ett avslitet ledband i ett knä har Peter Eriksson varit relativt förskonad från skador som under sin långa karriär. Peter Eriksson har varit landslagsryttare sedan 1981 och har deltagit i fem OS. Han arbetar som beridare och lärare på Flyinge Kursgård.

Trots olyckan behöver hans medverkan under nästa helgs hästshow på Flyingedagarna inte nödvändigvis ställas in.

– Jag är öm och svullen, men mår bra. Jag skulle kunna rida, men väntar med det till nästa vecka. Det kan nog gå ändå, jag får känna hur det känns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar