fredag 24 juni 2011

Fick 400 volt genom kroppen

Detta hemska hände mattes vän & inneboende...

Skurup.
Denise Levin från Borgeby hade precis slutat högtryckstvätta en ensilagesilo på Nils Holgerssongymnasiet i Skurup. När hon skulle flytta elsladden fick hon 400 volt genom kroppen.

- Jag tar upp sladden och bär den några meter. När jag släpper den känner jag hur det vibrerar i kroppen. Den ring jag har på fingret hade till och med flyttat på sig. Jag fattade inte först att jag fått ström i mig, berättar hon.

Denise Levin hade precis blivit klar med högtryckstvätten och skulle flytta sladden eftersom en hjullastare skulle passera. Det var blött på marken och kopplingen mellan tvätten och förlängningssladden låg i blötan.

- Jag blev chockad. Det kittlade ju inte bara, säger hon.

Efter en kontakt med föräldrarna kördes Denise Levin med ambulans till barnakuten i Lund. Bortsett från muskelvärk efter att ha fått ström genom kroppen verkar det inte som om Denise Levin får några men av det inträffade.

Hon pluggar till vardags på Nils Holgerssongymnasiet i Skurup. Vid flera olika tillfällen sedan hon började på skolan har Denise Levin hoppat in och jobbat extra.

Den här sommaren hade hon också fått ett sommarjobb på skolan. Arbetsuppgifterna vid tisdagens olyckshändelse var inget nytt för henne och hon kände sig trygg med arbetet med högtryckstvätten.

- Den elektriker som kom ditt bytte plastkopplingen, men kunde inte hitta något fel. Däremot saknades en jordfelsbrytare. Min pappa är elektriker och han säger att hade en sådan funnits hade det aldrig hänt, säger Denise Levin.

Hon är dock inte så lättskrämd och några dagar efter den obehagliga upplevelsen är hon tillbaka på sitt sommarjobb igen. Om två terminer har hon dessutom avslutat sin treåriga utbildning på skolan. Händelsen är polisanmäld och den rubriceras som arbetsplatsolycka.

YA sökte under gårdagen förgäves den ansvarige arbetsledaren på Nils Holgerssongymnasiet för en kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar