måndag 25 juli 2011

Varför ett SM för schäfrar?


Malmö.
Carina Josefsson är ordförande i Malmö Brukshundklubb i Sibbarp där SM för Schäferhundar avgörs 25-31 juli.



Varför ett SM för schäfrar?
– Det är något som arrangeras varje år av schäferhundklubben, men det är första gången det hålls i Malmö. Tidigare har SM hållits på ställen som varit svårare att nå för utländska gäster. Nu provar vi om Malmö kan locka fler danskar och tyskar.

Hur många kommer?
– Tidigare SM har haft uppåt 20 000 besökare. Jag hoppas att ett SM i Malmö ska locka lika mycket.

Och många besökare betyder också bättre intäkter?
– Givetvis hoppas vi på ett överskott, men det får vi se. Vi vill visa upp vad en brukshundklubb är, hur mycket mer det kan ge att träna sin hund. Du utvecklar både dig själv och hunden.

Vilket blir det mest intressanta inslaget?
– Jag skulle säga agility på torsdagen. Det kan vara svårare att förstå saker som lydnadsträning, vad som förväntas och hur domarna sätter poäng, men i agility hoppar hundarna över hinder och springer genom tunnlar. Det är fart och fläkt. Och så måste jag lyfta fram för söndagens finaler med vuxna hundar. Det är väldigt vackra djur.

Ska du tävla själv?
– Nej, jag ska vara siffervisare och springa med protokoll. Och för att tävla i ett SM måste man ha en schäfer i elitklass. Där är jag inte än med min Yalla, snart 4 år, men vi jobbar på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar